Je freelance uurtarief berekenen: zo krijg je meer grip op jouw tarief.

Als freelance professional is het bepalen van je uurtarief belangrijk, maar eigenlijk ook best lastig. Je wilt genoeg inkomsten om leuk van te kunnen leven, maar wil je potentiële opdrachtgevers ook niet afschrikken met jouw tarief. Het moet een juiste afspiegeling zijn van de kwaliteiten die je levert. Hoe krijg je als professional meer grip op jouw tarief, waardoor je het berekenen van je freelance uurtarief gemakkelijker wordt? Je leest het in dit blog 

Wat heeft invloed op het tarief dat je kan en moet vragen?

  • het minimaal benodigde inkomen
  • jouw marktwaarde 
  • vraag & aanbod  
  • de opdracht

1. De basis om jouw freelance uurtarief te berekenen

Een veelvoorkomende reden om voor het zelfstandig ondernemerschap te kiezen is de vrijheid. Je wilt dan ook de vrijheid om je eigen uren in te delen, leuke dingen te ondernemen en zelf te bepalen hoe je met de risico’s van ondernemen omgaat. Het is belangrijk om in kaart te brengen welke risico’s je loopt en hoe je hiermee omgaat. Ga voor jezelf na wat je netto per maand wil overhouden en welke kosten je hebt zowel privé als zakelijk hebt. Oftewel: wat is je benodigde jaaromzet?

Hoe kom je van je benodigde jaaromzet naar de basis voor je uurtarief? Het eerste dat wellicht in je opkomt is dit delen door het aantal uur dat je per week aan het werk ben, bijvoorbeeld 32. Dat is niet geheel correct. Als zelfstandig ondernemer ben je namelijk ook wekelijks uren kwijt aan administratie, factureren, studie, netwerken, acquisitie en je personal brand. Deze uren kun je niet factureren aan de klant. Belangrijk is om na te gaan hoeveel uur jij op jaarbasis kan factureren. Vervolgens kun je de basis van jouw freelance uurtarief berekenen.

Wist je dat de finance professionals die aangesloten zijn bij FYBE ontzorgd worden in factureren, administratie, sales en branding? Dit scheelt tijd. Tijd die zij nu bij klanten kunnen maken en dus wel kunnen factureren. Benieuwd? Ontdek wat onze community inhoudt.

2. Wat is jouw marktwaarde?

Marktwaarde, een begrip dat je wellicht associeert met een bedrijf, maar toch heb jij als zelfstandig ondernemer ook een marktwaarde. Hoe bereken je jouw marktwaarde? Kennis en ervaring leggen de basis voor jouw persoonlijke marktwaarde. Welke opleidingen heb je gevolgd en hoeveel ervaring heb je in een bepaald vakgebied? Misschien ben je heel allround inzetbaar of heb jij specialistische kennis in huis. De regel geldt hoe meer kennis en ervaring je hebt, hoe hoger jouw marktwaarde en hoe hoger het uurtarief.


Lees ook: 5x waarom is personal branding belangrijk als freelancer?


3. Wat is de vraag en het aanbod?

Hoe ziet de markt eruit? Ga voor jezelf na of er momenteel veel vraag van potentiële opdrachtgevers naar de diensten die jij aanbiedt en hoeveel freelance professionals er zijn om die vraag te voorzien. Zelfstandig ondernemen, steeds meer mensen kiezen ervoor.

Onze tip: bundel de krachten, leer van elkaar en versterk elkaar in plaats van elkaar alleen als concurrenten te zien. Zoek bijvoorbeeld eens met collega freelancers en vraag wat voor een soortgelijke dienst vragen. Wanneer jouw tarief ruim onder of boven dit tarief zit zal dit namelijk vragen oproepen, iets waar volgens mij niemand op zit te wachten.

4. Last but not least de opdracht: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe

Wat bedoelen we hiermee? De ene opdracht de andere niet is. Om een passend uurtarief te bepalen moet je over de volgende vragen nadenken.  

  • Wie is de opdrachtgever? Is het een grote corporate organisatie, mkb, start- of scaleup? Jongere kleinere organisaties hebben vaak een minder toereikend budget voor jouw dienst.  
  • Wat is de aard van de opdracht? Is de opdracht erg intensief, denk aan drukke dagen en veel werk of vraagt het om veel kennis en ervaring? Dan kun je een hoger uurtarief vragen 
  • Waar is de opdracht? Denk aan de reisafstand tot de opdracht. Reken je reiskosten wel of niet mee in je tarief? 
  • Waarom hebben ze iemand nodig? Is het voor de lange termijn of tijdelijke opvang? ……  
  • Hoe kom je aan de opdracht? Schakel je rechtstreeks met de opdrachtgever of zit er een partij tussen.  

EnTot welke conclusie ben je gekomen? Misschien wel dat er niet één waarheid is om jouw uurtarief als freelancer te berekenen. Het is een kwestie van aanvoelen, de ondernemer in jezelf aanwakkeren. Lees ook onze tips waarmee je binnen no-time aan een opdracht komt die bij je past. 

Gerelateerde verhalen

  • Mark gaat van zelfstandig ondernemen naar samen ondernemen.
  • Header blog Personal branding tips
    Personal branding tips: 5x hoe jij binnen no-time opvalt
  • Alain zijn weg van corporate naar community