Een echte generalist: Hoe Fyber Hans Picturae ondersteunt als Interim CFO 

Over Picturae

Picturae digitaliseert al meer dan 25 jaar cultureel erfgoed en natuurhistorische collecties.  Door een compleet op maat gemaakt digitaliseringstraject te bieden, transformeert Picturae een fysieke collectie in een volledig digitale, doorzoekbare en toegankelijke tool. Digitaal betekent een stofvrije en altijd beschikbare collectie voor onderzoekers, het publiek en zelfs de gekoppelde data van andere instellingen.

Handen te kort

Na de verkoop van een bedrijfsonderdeel nam voormalig CFO Ingrid Bader de rol van CEO over. Deze transitie zorgde voor een sterk verhoogde werkdruk en er was behoefte aan iemand die werk uit handen kon nemen en tegelijkertijd kon werken aan professionalisering. Eerder had Fyber Sander van Angeren al een opdracht bij Picturae gedaan. Bovendien is Karmijn Kapitaal, de Private Equity partij achter Picturae, inmiddels een vaste klant van FYBE. Gezien de ontwikkelingen binnen het bedrijf kozen ze voor een interim-invulling en kwamen ze bij Fyber Hans Tuytel uit. Later kwam daar ook Controller Paul Stuij nog bij.

Picturae afbeelding scan

Generalist

Hans Tuytel is zoals hij zelf zegt een echte generalist, die het liefst de kaders van zijn rol mede zelf bepaalt.  “Niet iedereen vindt dat fijn, anderen werken liever binnen afgebakende grenzen. Toen ik bij Picturae kwam, was er veel ondersteuning nodig, niet alleen op het gebied van Finance, maar ook op andere vlakken. Mijn rol heb ik samen met Ingrid en de rest van de organisatie gecreëerd en ik pak op waarvan we vinden dat het nodig is”.


Lees ook: Finance as a Service: Het ideale alternatief voor start-ups, scale-ups en het MKB


HR en Facilitaire Zaken

In zijn eerste week als interim CFO kreeg Hans ook HR en Facilitaire zaken onder zich. Ook hier lagen vraagstukken die de nodige aandacht konden gebruiken en dat paste prima bij zijn brede ervaring. In de afgelopen 7 maanden heeft hij een veelheid van onderwerpen door zijn handen gehad. Van rapportage tot verzekeringen, van bankzaken tot Ondernemingsraad, van ondersteuning aan sales tot het opzetten van een nieuwe vestiging in het buitenland, van ESG tot verhuur, van transfer pricing tot bedrijfsreglement, enzovoorts.

Op HR-vlak heeft hij samen met het tweekoppige team onder andere het onboardingprogramma en het bedrijfsreglement verbeterd, de reiskostenregeling gesynchroniseerd en een nieuw lief- en leedbeleid opgezet. Daarnaast had de organisatie behoefte aan meer inzicht in welke facilitaire contracten er allemaal liepen, waarvan de coördinatie ook nog eens sterk verspreid was. Hans heeft gezorgd dat dit weer een meer centrale aanpak en focus heeft gekregen, waardoor dit strakker loopt dan vóór zijn komst.

Hans bij scan apparaat Picturae

Geen enkele dag hetzelfde

Het dynamische karakter van deze interim-rol zorgt ervoor dat geen enkele dag hetzelfde is. Hans licht toe: “Vaak lopen collega’s bij me binnen met de vraag of ik eventjes kan meekijken. Dat vind ik altijd leuk, ik denk graag mee en probeer toegevoegde waarde te bieden.” Dat wordt ook onderschreven door diverse managers: “Hans is toegankelijk, heeft verstand van veel verschillende zaken en benadert de zaken eenvoudig en met gezond verstand.”

Keuzes maken

Als interimmer is het belangrijk om keuzes te maken, want je kunt simpelweg niet alles doen. ”Dat is in het begin lastig, want het liefst pak je alles wat je ziet met beide handen aan. Maar dat kan niet en dat moet je jezelf ook realiseren.”

Gerelateerde verhalen

  • FYBE Vortex CFO dag
    Newsflash: FYBE op de Vortex CFO dag
  • KNOCK OUT BOX III banner by Arthur Goedkoop
    KNOCK OUT BOX III
  • Voordelen duo-opdracht voor opdrachtgevers
    Meer waarde en minder kosten: de voordelen van duo-opdrachten voor jou als opdrachtgever