Co-founder iwell over de financiële uitdagingen als scale-up en de waarde van business controller Mark hierin

iwell is vandaag de dag uitgegroeid tot een mooie goedlopende scale-up, maar welke financiële uitdagingen kom je als founder tegen tijdens de start- en scale-up fase? We gaan op bezoek bij een van de founders van iwell en opdrachtgever van Fyber Mark Oude Avenhuis, Harm Welleweerd.

Waar wachten we op?

Inmiddels weten we het allemaal: de wereld en dus ook Nederland moet verduurzamen. Oud-studiegenoten Harm, Jan-Willem en Vincent hebben zich altijd enorm verwonderd over het feit dat iedereen eigenlijk wel wist dat opslag van duurzame energie nodig was maar niemand ermee bezig was. Tot het moment zij het heft in eigen handen namen: “We weten wat er moet gebeuren, dus waarom zouden we wachten?” Dat is de mentaliteit waarmee iwell tot leven is gekomen. Ook vandaag de dag ligt deze instelling nog ten grondslag aan het succes.

De start-up fase

Als startup doorloop je veel fases waarin je het businessmodel moet bijsturen of zelfs draaien. “Je gaat langs bij bedrijven die interesse hebben in het kopen van een batterij en eigenlijk ben je dan vooral bezig om een goed concept neer te zetten.”

“De eerste twee jaar hebben we ons businessmodel steeds verder verfijnt tot er stabiele basis stond.” iwell is de enige die zowel de hardware, software als business case van de batterij begrijpt. Dat maakt iwell uniek.

Sanne & Mark maken selfie op het kantoor van wiel

Op welk moment kwam Mark in beeld?

“In de eerste fase wil je er als founder geen financial bij hebben. Althans wij niet, maar op een gegeven moment kom je in een fase waarin er wel een specialist nodig is. Toen bedragen dusdanig groot werden kwam het besef dat we dit niet voor altijd zelf zouden kunnen doen. Daar hadden we de tijd en kennis niet voor.” Dat was het moment dat Mark & iwell paden kruiste.


Lees ook: Avi Air kan altijd rekenen op scale-up CFO Alain


Stap 1: Inzicht creëren

Mark is 2,5 jaar geleden via via op het pad van iwell gekomen. iwell had behoefte aan een ervaren controller die de organisatie inzicht kon geven in cashflow en hulp bij het opstellen van de budgettering en maandelijkse rapportering. In het eerste jaar is Mark voornamelijk bezig geweest met het aanbrengen van structuur omtrent deze processen. “Dit hielp ons heel erg en toonde aan dat er andere uitdagingen waren dan gedacht. Mark kwam precies op het juiste moment bij ons.”.

De onvoorspelbaarheid

De grootste uitdaging voor iwell in deze fase was de onvoorspelbaarheid. Om financiële planningen en cashprognoses te maken heb je input nodig. Bij een scale-up zoals iwell is de input vaak onzeker. De termijnen waarin een deal wordt gesloten kunnen namelijk variëren. “Van de onzekerheden leer je, waardoor je toch zekerheden in het proces kunt bouwen en uiteindelijk nauwkeurigere prognoses hebt. Want een verschil van een ton in de plus of in de min is nogal wat.”

Stap 2: Processen aanpakken

Nu zit iwell in een fase waarin er meer controle en grip is op de cijfers. Er is inzichtelijk welke marge er gedraaid wordt per project. En er komt meer aandacht voor processen. Dat is ook waar de focus van Mark op dit moment op ligt. Het optimaliseren van processen. “Inmiddels kijken weer meer naar de toekomst en zijn we minder bezig om inzicht te creëren middels het opstellen van nieuwe rapportages.”

Dedmer & Mark in keuken op het kantoor van iwell

Stap 3: De toekomst

De toekomst van iwell ligt niet alleen in het leveren van een batterijsysteem. “Na verkoop van een batterij zijn we het liefst zo lang mogelijk (zeker 10 jaar lang) bezig om die batterij zo goed mogelijk zijn werk te laten doen. We gaan in de toekomst veel meer toe naar het leveren van een dienst. Service en onderhoud hoort daarbij.” iwell opent met dit full-servicemodel de weg naar recurring revenues.

“We kiezen er niet voor om te gaan concurreren met bijvoorbeeld Tesla of Panasonic, die nu miljarden investeren in fabrieken die batterijcellen produceren. Ons businessmodel zit op een ander vlak, we maken van die cellen goed werkende batterijsystemen én onderscheiden ons met de software services voor de batterijen.”


Lees ook: Mark gaat van zelfstandig ondernemen naar samen ondernemen.


Mark: bij scale-ups voeg je echt iets toe

Als financiel vindt Mark het mooi om in groei organisaties te werken waarin je iets kan opbouwen. Structuur aanbrengen en daarmee iets helemaal van scratch opzetten, is waar hij energie van krijgt. “Je kan snel stappen maken bij scale-ups omdat ze vaak later in het proces finance goed gaan organiseren. Daarnaast is de dynamiek en de groei en daarbij behorende onvoorspelbnaarheid leuk en zie ik het als een uitdaging om daar weer structuur in aan te brengen.”.

Gerelateerde verhalen

  • Header blog Personal branding tips
    Personal branding tips: 5x hoe jij binnen no-time opvalt
  • Welke impact hebben de verkiezingen op zzp'ers - uitgelicht 1
    Een nieuw politiek landschap: Welke impact hebben de verkiezingen op zzp’ers?
  • Banner 4 jaar FYBE -1
    De fybe goes on, terugblik op 4 jaar FYBE Finance