Tips cv: de geheimen achter een overtuigend curriculum vitae

Een goed cv is essentieel om indruk te maken op potentiële werk– of opdrachtgevers. Je wil meteen de aandacht pakken. In dit blog delen we de do’s en dont’s die zorgen dat jouw cv opvalt.

Wat staat er op een goed cv?

Een goed cv bevat relevante informatie over jou, je professionele achtergrond en vaardigheden & competenties. Iets wat je zeker niet neerzet op je cv is het woord ‘curriculum vitae’, dat staat vaak al in de documentnaam en daarnaast begrijpt de lezer dat het om een cv gaat. Veel belangrijker is wie je bent en wat je doet.

Tips CV belangrijk goede headshots

1. Een goede foto is het halve werk

Je foto is waarschijnlijk het eerste wat iemand ziet van jouw cv. Je weet wat ze zeggen: ‘een goede eerste indruk kun je maar een keer maken.’ Dit geldt ook voor de foto en natuurlijk de overal look van jouw cv. Je wil een professionele en betrouwbare indruk achterlaten. Onze tip: investeer in een professionele foto. Voor een echt professionele foto kun je een headshot fotograaf inschakelen. Een investering die zich snel terugverdiend. Wil je het liever zelf doen? Trek er samen met een vriend of familielid een middag voor uit. Kies een neutrale outfit en achtergrond, zoals een muur, rustig kantoor of bos. Wist je dat de meeste telefoons tegenwoordig een portretfunctie hebben? Dat scheelt al een hoop en legt de focus meer op je ogen en gezicht. Gebruik geen foto’s waar andere mensen (ook al zijn ze eraf geknipt) opstaan.

2. Relevante persoonlijke informatie

We weten dat we curriculum vitae NIET in de koptitel benoemen, maar wat zet je wel bovenaan je cv? Alles wat echt relevant is voor de lezer. Gemiddeld wordt er zo’n 6 à 7 seconden naar jouw cv gekeken of beter gezegd gescand. Daarom is het belangrijk om een duidelijke, maar zeker ook kort en krachtige samenvatting te hebben van jouw profiel. Laat zien wie je bent en maak het concreet. Containerbegrippen zoals resultaatgericht, teamplayer of behulpzaam spreken niet tot de voorbeelding. Het is beter om een concreet voorbeeld te geven die tot de verbeelding spreekt. Waarin herken je jezelf? Wat is echt typerend voor jou? En hoe zien je collega’s, vrienden en familie je? Dat is wat de lezer wil zien. Je profielsamenvatting beschrijft wat je komt brengen en waar je heen wil. Less is more, dus durf keuzes te maken en blijf vooral authentiek.

Daarnaast wil je natuurlijk ook benoemen waar je woont en hoe ze je kunnen bereiken. Toch hoeft dit niet prominent in beeld, maar zorg wel dat het makkelijk terug te vinden is. Daarnaast is het ook altijd goed om een link naar je LinkedIn (of andere relevante sociale mediakanalen) te plaatsen. Nog beter is om ook actief te zijn op deze kanalen, dit maakt jouw personal brand sterker. Heb je een eigen website? Verwijs hier dan ook zeker naar.

3. Waarmee ga je het verschil maken?

Competenties & vaardigheden

Wat niet mag ontbreken zijn jouw core competenties en vaardigheden. Waar ben je goed in? En wat kan je hiermee bijdragen aan een organisatie? Ondersteun dit met concrete voorbeelden, denk aan projecten, prestaties, situaties of misschien wel een aanbeveling. Plaats de kwaliteiten die het meest relevant zijn bovenaan. Denk bijvoorbeeld aan wat er nodig is bij een bepaalde functie of wat jou als persoon het beste omschrijft.

Opleidingen, trainingen & cursussen

Geef een inkijkje in jouw kennis door te benoemen welke opleidingen, trainingen of cursussen je hebt gevolgd en natuurlijk wat je daarbij hebt geleerd. Relevantie blijft de key, dus noem het nodige.

  • Opleidingen en diploma’s: Vermeld de diploma’s & certificeringen die je hebt gehaald.
  • Trainingen en cursussen: Laat zien welke trainingen en cursussen je gevolgd hebt. Dit kan gericht zijn op persoonlijke ontwikkeling of vak inhoud.
  • Nieuwste ontwikkelingen: Hét schoolvoorbeeld van dit moment is AI (Chat GTP)

Zorg ervoor dat je deze sectie duidelijk en overzichtelijk presenteert, met behulp van bijvoorbeeld bulletpoints.

4. Terug in de tijd: werkervaring

Last but not least: natuurlijk je werkervaring. Hoewel dit vaak wordt gezien als hét onderdeel van een goed cv is dit niet perse leidend. Een goed cv gaat om een geheel waarin duidelijk wordt wie je bent en wat je gaat bijdragen. Je werkervaring is de social proof.

Je start met je meest recente job en gaat terug naar de werkervaring die je in het verleden hebt opgedaan. Bij elke baan geef je een korte toelichting. Wat waren je prestaties, voornaamste verantwoordelijkheden en taken? Ben je onderdeel geweest van een interessant project? Deel ze hier. Draai je al wat langer mee en word je cv wat lang? Soms is het niet erg om een langer cv te hebben, vaak wordt alleen gekeken naar je meest recente werkervaring & de rest gescand. Je kunt er ook voor kiezen om banen uit het verleden die op elkaar lijken samen te voegen. Bijvoorbeeld op de onderstaande manier:

Blog CV tips. Hoe geef je werkervaring vorm.

Hoe maak je je cv aantrekkelijk en val je op?

Het is belangrijk om een cv te hebben dat er visueel aantrekkelijk uitziet en goed leesbaar is. Je wil natuurlijk opvallen met jouw CV, maar hoe doe je dit? Een aantrekkelijk CV maak je zo:

  • Houd het overzichtelijk: Maak gebruik van duidelijke koppen, subkoppen en opsommingstekens, zodat de informatie gemakkelijk kan worden gescanned. Houd je cv beknopt en vermijd overbodige details. Gebruik een professioneel lettertype en zorg voor voldoende witruimte. Volgens experts is Helvetica de beste keuze, maar is dit niet helemaal wat je zoekt kun je ook Calibri, Garamond, Verdana of Roboto. Kies het lettertype dat het beste bij je past.
  • Gebruik twee kolommen: Het is zonde om je tekst in één kolom te laten doorlopen, terwijl je met 2 kolommen in een oogopslag meer kan laten zien. Door je werkervaring in 2/3 van de pagina te gebruiken en 1/3 voor je opleidingen, competenties en vaardigheden. Dit bespaart een hoop ruimte waardoor je het belangrijkste kwijt kunt op de eerste pagina.
  • Persoonlijke touch: Wees niet bang om wat van je persoonlijkheid te laten zien. Je kunt zeker een ontwerp van bijvoorbeeld Word, Google Docs of Canva gebruiken, maar maak deze wel persoonlijk. Zorg voor een opvallende kleur die bij je past of een referentie. Misschien heb je wel een persoonlijke quote, mantra of visie. Gebruik dit allemaal zeker. Kleuren roepen een bepaald gevoel op bij mensen, dus om je op weg te helpen met het kiezen van je kleur delen we het volgende overzicht:
Tips cv welke kleur kiezen voor jouw cv
  • Pas je cv aan op de functie: Stem je cv af op de specifieke functie waarvoor je solliciteert. Benadruk de relevante vaardigheden en ervaring die aansluiten bij de vereisten van de functie.
  • Toon resultaten en prestaties: Geef concrete voorbeelden van je prestaties en resultaten, zoals het aantal projecten dat je hebt voltooid, de omzet die je hebt behaald of de kosten die je hebt bespaard. Gebruik hiervoor actiegerichte taal. Beschrijf je ervaring en vaardigheden met krachtige en actieve woorden. Bijvoorbeeld woorden zoals ‘geleid’, ‘geïmplementeerd’ en ‘bereikt’ om je verantwoordelijkheden en prestaties te benadrukken.

Met deze tips ben je goed op weg naar het creëren van een overtuigend en aantrekkelijk cv. Onthoud dat een goed cv een belangrijke eerste indruk kan maken en je kan helpen om je te onderscheiden van andere sollicitanten. Neem de tijd om je cv regelmatig bij te werken en aan te passen wanneer dit nodig is. Kortom: je cv moet relevant en persoonlijk zijn om op te vallen.

Gerelateerde verhalen

  • Header blog 3 jaar FYBE
    De kracht van FYBE: een terugblik op de afgelopen 3 jaar
  • Welke impact hebben de verkiezingen op zzp'ers - uitgelicht 1
    Een nieuw politiek landschap: Welke impact hebben de verkiezingen op zzp’ers?
  • Header casestudy iwell met Mark, Dedmer & Harm
    Co-founder iwell over de financiële uitdagingen als scale-up en de waarde van business controller Mark hierin