De fybe goes on, terugblik op 4 jaar FYBE Finance

Vorig jaar schreef ik een terugblik op drie jaar FYBE, en inmiddels zijn we weer een jaar verder. Wederom een goed moment om het afgelopen jaar onder de loep te nemen. Het eerste leuke weetje dat ik graag deel: veel van onze opdrachtgevers zijn snelgroeiende scale-ups, en dan kom je ineens tot de conclusie dat FYBE over een jaar zelf ook een scale-up kan worden. Ik heb ooit eens gelezen dat pakweg 50% van de startups de eerste vijf jaar niet haalt, gezien we het afgelopen jaar sterk zijn gegroeid durf ik bij deze te stellen dat we bij de 50% ‘survivors’ gaan horen. Daar ben ik toch best trots op!

Gaat zoiets dan vanzelf? Nee, dat zeker niet, zonder wrijving geen glans. Ook wij moesten ons model ‘pivotten’ (veelgebruikte startupterm voor het wijzigen van de strategie). Hoe hebben we dit aangepakt? Door ons te focussen op drie zaken:

  1. Alle Fybers onderdeel maken van het strategische veranderproces (we zijn tenslotte samen een community);
  2. focus op onze cultuur en richting durven kiezen (kwaliteit voor kwantiteit);
  3. focus op onze ideale klant en onderscheidend vermogen in de interim-markt.

1. Alle Fybers onderdeel maken van het strategische veranderproces

Zonder verandering geen groei, omschrijft heel helder waarom we als collectief blijven innoveren. Een vraag die aan bod is gekomen, en waar alle Fybers aan hebben bijgedragen is als volgt: Wat bindt ons binnen onze community van ondernemende zelfstandigen en hoe zorgen we ervoor dat we samen meer bereiken dan alleen?

Dit gaf ons een heldere inzage in onze kernwaarden, doelstellingen en de why. Vanuit daar hebben we de veranderingen op papier gezet, besproken en acties opgesteld. Wat hebben we daarvan geleerd? De wijsheid ‘structure follows strategy’ geldt ook voor ons.

Muur FYBE kantoor

2. Focus op onze cultuur en richting durven kiezen

Onze cultuur richt zich op het delen van kennis, netwerk, kansen en meerwaarde creëren vanuit het collectief. Wanneer je groeit wordt het lastiger om de cultuur te bewaken. Vanuit gemak of door het uitstellen van harde keuzes ben je sneller geneigd concessies te doen. Mijn tip: durf een keuze te maken. Afscheid nemen van mensen of vertrouwde principes kan lastig zijn, maar is voor de lange termijn veel gezonder voor je organisatie. Onze organisatie- en cultuurveranderingen? Afgelopen jaar hebben we besloten te investeren in een ondernemersprogramma, een uitgebreide onboarding en zijn we veel kritischer gaan kijken naar de drijfveren van nieuwe Fybers. Dit alles heeft geleid tot een nieuw businessmodel waarbij extra inzet voor de community wordt beloond.

Collage foto's 4 jaar FYBE - 2023/24

3. Focus op onze ideale klant en onderscheidend vermogen in de interim-markt

De interim-markt is druk bezet met een wirwar aan partijen. Een duidelijk en herkenbaar verhaal wordt steeds belangrijker voor je opdrachtgever. Het FD publiceerde onlangs het artikel: ’wie wil er nog een uitzendbaan’. Je ziet dat intermediairs die alleen transactioneel bemiddelen het steeds lastiger krijgen. Er wordt simpelweg te weinig waarde toegevoegd voor de gerekende marge, ook is de markt veel transparanter en kan je als zelfstandige eenvoudiger zakendoen met eindklanten (dus zonder intermediair). Hoe spelen wij als FYBE in op deze ontwikkelingen?

Al bij de oprichting -vier jaar geleden- was ons doel zoveel mogelijk business te doen met eindklanten. Daarnaast kent onze community twee type klanten: de opdrachtgever en de potentiële Fybers die bij onze community willen aansluiten. Indirect wisten wij al wie onze ideale klanten waren: Het mkb en financials die een voorliefde hebben om als Fyber waarde toe te voegen in het mkb.

Persoonlijk vind ik het fantastisch om te zien dat onze focus zich uitbetaald. Leuke bijkomstigheid? Veel van onze opdrachtgevers zijn scale-ups, investeerders (PE/VC’s), en klassieke mkb parels. Voor hen is het volkomen logisch om direct zaken te doen met een collectief van zzp’ers. Deze logica leidt tot duo-opdrachten, een duidelijke waardepropositie voor freelancers en sterke groei van ons netwerk. Ik kijk daarom ook met veel trots terug op wat wij als Fybe samen hebben bereikt de afgelopen vier jaar. Helpen jullie ons mee om volgend jaar een scale-up te worden? Ik heb zin in wat gaat komen.

Gerelateerde verhalen

  • Header casestudy iwell met Mark, Dedmer & Harm
    Co-founder iwell over de financiële uitdagingen als scale-up en de waarde van business controller Mark hierin
  • Banner 4 jaar FYBE -1
    De fybe goes on, terugblik op 4 jaar FYBE Finance
  • Banner FYBE Scale-up CFO
    Waarom een Scale-up CFO cruciaal is voor jouw groeiende onderneming