Toekomstbestendig inhuren: meer over de wet DBA en de voordelen van ons samenwerkingsmodel

Samenvattend:

De wet DBA hoeft niet te betekenen dat je geen interimmers meer kan inhuren, echter is het van belang dat deze professionals wel daadwerkelijk classificeren als ‘ondernemer’ en op de juiste manier zijn ‘georganiseerd’.

De wet DBA bestaat al sinds 1 januari 2016 maar pas na bijna 10 jaar gedoogbeleid gaat er vanaf 1 januari 2025 gehandhaafd worden. ZZP’ers en opdrachtgevers moeten zich daadwerkelijk aan de wet gaan houden of riskeren straks fikse boetes. Hoe nu verder? De vraag naar flexibiliteit en interim professionals blijft onverminderd groot maar in de praktijk –ondanks creatieve constructies- is in veel gevallen sprake van schijnzelfstandigheid.

Ondernemerschap als vertrekpunt: een simpele analyse

Laten we vooropstellen dat de wet DBA complex is, er is geen eenduidig begrip wanneer je aan de wet voldoet. Daarnaast bestaan er veel uitzonderingen die de conclusies niet makkelijker maken. We gaan proberen het simpeler te maken en terug te gaan naar de essentie.

De vragen die je zelf zou kunnen stellen zijn de volgende:

    • Ben je als interimmer (zzp’er) automatisch ook ondernemer?
    • Kan ik als ondernemer werken als interimmer?

De antwoorden zijn simpel: vraag 1= nee en vraag 2= ja. Het grote probleem is dat we onszelf zijn gaan wijsmaken dat we automatisch ondernemer zijn als we ons inschrijven bij de KvK, verhuren als interimmer en een factuur sturen (vaak via tussenpartijen). Dit zijn geen kwalificaties voor het zijn van een ‘ondernemer’. Toch zal het gros van de interimmers deze vraag met nee moeten beantwoorden.

Als we verder inzoomen op vraag 2 wordt het interessant. In dit geval ben of word je ondernemer. Je realiseert omzet (of een deel hiervan) door je zelf te verhuren als interimmer. De vervolgvraag is wat maakt mij een ondernemer? Om het wederom simpel te houden is dat niet veel anders dan de bakker om de hoek. Denk daarbij aan de volgende uitgangspunten:

  • Een bakker is herkenbaar en investeert in zijn merk;
  • Een bakker doet eigen acquisitie: een praatje met de klant;
  • Een bakker levert direct zijn product aan de eindklant;
  • Een bakker investeert in zijn bedrijf: productontwikkeling, opleiding en diversificatie;
  • Een bakker bedient meerdere klanten en werkt onafhankelijk;
  • Een bakker draagt ondernemersrisico en bepaalt zelf zijn prijzen.

Is dit herkenbaar? In de praktijk zullen een beperkt aantal interimmers aan deze uitgangspunten voldoen, waardoor je dus niet zal classificeren als ondernemer.

De oplossing, mogelijkheden en de toekomst?

De oplossing is relatief simpel, handel als ondernemer en je kan met een gerust hart blijven (of gaan) interimmen.

Ook vertellen we je graag meer over het FYBE samenwerkingsmodel. Wij hebben bij onze oprichting (in 2020) het belang van ondernemerschap centraal gesteld, niet vanuit toekomstige regelgeving maar omdat wij geloven in deze vorm van samenwerking en bijkomend voordeel is dat we ‘Wet DBA proof’ zijn.

Het FYBE samenwerkingsmodel

Wij werken als een netwerk van ondernemers onder een gezamenlijke vlag en bouwen met elkaar aan de toekomst van FYBE. Net als consultancyfirma’s waar expertise centraal staat, hebben we bij FYBE toegang tot brede en diepgaande kennis. We zijn georganiseerd in een maatschap en zijn dus geen eenpitters. Wij hebben onze krachten gebundeld onder één merk. Onze samenwerking is gebaseerd op het delen van kennis, netwerk en het creëren van nieuwe kansen – zowel voor onszelf, voor elkaar als voor onze opdrachtgevers. Daarnaast staat FYBE voor kwaliteit. We werken met een ballotage, waarbij we iemands motivatie, ondernemerschap, persoonlijkheid en vakinhoudelijke kennis zorgvuldig beoordelen. Om de kwaliteit te waarborgen, investeren we ook veel in persoonlijke ontwikkeling via een opleidingsbudget, kennissessies en een op maat gemaakt ondernemersprogramma. Dit versterkt onze positie nog verder ook met betrekking tot de wet DBA. Aan het eind van het artikel zetten we ons ondernemersmodel af tegen het voorbeeld van de bakker, waarin we zien dat de manier waarop we samenwerken te kwalificeren is als ondernemen en dus DBA-proof is.

De resultaten

Inmiddels hebben we al meer dan 80 opdrachtgevers geholpen, en dankzij ons samenwerkingsmodel schakelen opdrachtgevers niet met één individu, maar met een netwerk van professionals binnen één organisatie. Deze aanpak biedt extra zekerheid en versterkt de waarde die we als FYBE kunnen bieden.

Bij FYBE kiezen we bewust voor een model dat gebaseerd is op samenwerking, kennisdeling en ondernemerschap. Deze vorm van werken biedt ons de vrijheid en flexibiliteit die nodig is om te blijven groeien.

Voorbeeld van de bakker Hoe wij dit als FYBE aanpakken 
Een bakker is herkenbaar en investeert in zijn merk; 
  • FYBE is een brand, met een website, marketingstrategie en een duidelijke propositie in de markt
  • We investeren collectief in marketing, herkenbaarheid en kwaliteit
Een bakker doet eigen acquisitie: een praatje met de klant; 
  • Fybers zijn zelf verantwoordelijk voor acquisitie en de uitbouw van het netwerk
  • Business wordt onderling gedeeld, ook zijn we actief op netwerkevents en binnen brancheorganisaties
  • Leads en kansen komen binnen door cross-selling, website en doordat opdrachtgevers FYBE ‘kennen’
Een bakker levert direct zijn product aan de eindklant; 
  • Contracten worden vanuit de maatschap direct aangegaan met de eindklant
  • Als maten in de maatschap dragen wij verantwoordelijkheid voor al onze klanten (80+)
Een bakker investeert in zijn bedrijf: productontwikkeling, opleiding en diversificatie; 
  • Ondernemersprogramma’s
  • Kennissessies en trainingen
  • Propositie-ontwikkeling vanuit de Fybers
Een bakker bedient meerdere klanten en werkt onafhankelijk; 
  • Duo-opdrachten (samen opdrachten uitvoeren op basis van expertise)
  • Finance-as-a-Service (op maat gemaakt op basis van de behoefte die schaalbaar is voor onze opdrachtgevers
  • Fybers zijn niet alleen actief op een opdracht maar ook met acquisitie, ontwikkeling en strategie
Een bakker draagt ondernemersrisico en bepaalt zelf zijn prijzen. 
  • Alle Fybers dragen zelf het ondernemersrisico (debiteuren, acquisitie en aansprakelijkheid)
  • Fybers hanteren eigen tarieven en maken afspraken direct met de opdrachtgever

Gerelateerde verhalen

  • Banner FYBE Finance Jaarverslag 2023
    Het FYBE Finance jaarverslag van 2023
  • Toekomstbestendig ondernemen - wet DBA
    Toekomstbestendig inhuren: meer over de wet DBA en de voordelen van ons samenwerkingsmodel
  • Artikel met Alain - Financiële hygiëne foto 1
    “Voordat je kunt groeien, moet je zorgen dat de basis op orde is” – Alain over financiële basis hygiëne in het mkb