Het FYBE Finance jaarverslag van 2023

Laten we even terugkijken op 2023, waarin onze FYBE community een mooie groei heeft doorgemaakt. Onze groep van financiële professionals bestaat nu uit 25 freelancers, en ons netwerk van Private Equity, VC-partijen en prachtige mkb-bedrijven is aanzienlijk uitgebreid. Dit is kenmerkend voor het plezier en succes dat we met onze community neerzetten. Samen openen we deuren en stimuleren we elkaars ondernemerschap.

Wat mogen we verwachten in 2024?

• We zullen onze Finance-as-a-Service propositie verder uitbreiden, waardoor het voor investeerders en mkb-bedrijven nog toegankelijker wordt om een parttime FYBE controller of CFO in te schakelen;
  • we gaan onze ESG- en BI-propositie verder ontwikkelen en uitbreiden;
  • ons doel: de FYBE community te blijven laten groeien met ondernemende, hands-on finance freelancers.

Deze Fybers hebben zich in 2023 aangesloten

Kitty en Mark aan het woord

Headshot Kitty Veenema

“Waar ik veel energie van krijg is om als rechterhand van een CFO/CEO te acteren. Rollen als Finance Manager liggen mij goed. Mijn kracht ligt in het vertalen van de strategie en zorgen dat de (strategische) agenda omgezet worden in resultaten.”

Headshot Mark Linthorst FYBE Partner

“Ik werk graag aan verbeteringen waar finance en IT elkaar raken. BI-tools, ERP-implementaties, processen optimaliseren en automatiseren ligt helemaal in mijn straatje. Vooral binnen het mkb.”

Echt data-driven besluitvorming in 2024?

Power BI biedt steeds meer mogelijkheden voor het mkb en scale-ups. Daarom wordt de tool ook steeds belangrijker voor financials. Eind 2023 zijn we een samenwerking aangegaan met Get Responsive. Zij hebben een uitgebreide training in Power BI, genaamd Power Up. Die nu dus ook veel Fybers aan het volgen zijn.

Via de online leeromgeving Power Up leer je dashboards maken met Power BI. Niet alleen de basisfunctionaliteiten worden behandeld, maar ook alles over design, datamodellering en DAX komen voorbij. Daarnaast bevat Power Up ook trainingen over Microsoft Power Apps, Power Automate en nuttige vaardigheden om zaken makkelijk en goedkoop te automatiseren. Erg waardevol voor het mkb.

Power BI bij Avi Air

Dit jaar heeft Fyber Alain Wickenhagen bijvoorbeeld PowerBI bij Avi Air geïmplementeerd.

Als interim financial vindt Alain het belangrijk dat operationele en commerciële beslissingen ondersteund worden vanuit de beschikbare data. Alain heeft zich verdiept in de business en in het bijzonder in alle systemen die worden gebruikt om vervolgens Power BI als management informatie tool voor Avi Air te implementeren.

Wil jij ook meer data-driven besluiten nemen? Met FYBE kan het!

ESG ready met FYBE

De zakelijke horizon ondergaat een opmerkelijke transformatie met de komst van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Niet langer worden bedrijven alleen beoordeeld op financiële resultaten, maar ook op hun impact op milieu, arbeidsverhoudingen en goed bestuur (ESG). Dit raakt niet alleen de grote spelers maar heeft ook directe gevolgen voor toeleveranciers, waaronder scale-ups en het mkb.

68% van deze bedrijven zijn zich nog niet bewust is van de naderende verandering, en velen hebben zelfs nog nooit van CSRD of ESG gehoord. FYBE begrijpt de uitdagingen van de overgang naar ESG-rapportage en staat klaar om te helpen.

Samen maken we een begin

• Formuleer ESG/CSRD doelstellingen (KPI’s): Samen bepalen we meetbare doelen die passen bij jouw bedrijf en sector.
  • Zet een Reporting Framework op: Wij helpen bij het opzetten van een gestructureerd rapportagesysteem voor transparantie en naleving van de nieuwe richtlijnen.
  • Integreer ESG in de Bedrijfsstrategie: Begeleiding bij naadloze integratie voor een holistische aanpak.

Samen met FYBE ESG ready worden?

Onze nieuwe klanten van 2023

Een gloed nieuw ondernemersprogramma

Wat opvalt is dat de meeste ondernemers, die net als zelfstandige starten, gepassioneerd zijn over hun vak maar nog niet altijd voor ogen hebben wat ze met hun zelfstandigheid (als ondernemer dus) willen bereiken. Vanuit die passie werken ze meestal ‘in’ hun onderneming en maar heel weinig ‘aan’ hun onderneming. Vaak is die houding ingegeven door een zekerheidsgedachte, het beperken van risico’s. Natuurlijk niet onbelangrijk, maar ondernemen gaat juist ook over het zien en creëren van kansen en deze benutten. Dit vraagt om de benodigde kennis en competenties.

Het realiseren van jouw doelen

Gedurende 3 jaar werkt de Fyber samen met de Wisborncoach (Bart & Jorden) aan het realiseren van de persoonlijke doelen. Bart en Jorden zijn je spiegel, confronteren, bespreken de mogelijkheden, denken mee, en laten ruimte om zelf te ontdekken waar en hoe je kan groeien.

Benieuwd wat ons ondernemersplan jou gaat opleveren? Lees de brochure.