FYBE in de Brookz 500: ‘Wij helpen de groei versnellen van portfoliobedrijven van private equity’

FYBE Finance levert financiële en M&A-professionals voor het MKB, scale-ups, private equity en venture capital op afroepbasis. ‘Wij zien dat er bij deze partijen steeds meer behoefte is aan het tijdelijk inhuren van ervaren en gespecialiseerde finance en tax-professionals.’

Bij Fybe Finance zijn ze onder meer gespecialiseerd in het ondersteunen van de portefeuillebedrijven van private equity op financieel gebied. Dat doen ze door het tijdelijk leveren van finance- en M&A-professionals. Klanten van Fybe zijn bijvoorbeeld (de portefeuillebedrijven van) investeringsmaatschappijen zoals Standard Investment, Karmijn Kapitaal en Vortex Capital Partners. Fybe Finance is een collectief van freelancers/ZZP’ers dat in 2020 is ontstaan en werd opgericht door Dedmer Taekema. Hij begon zijn carrière in finance op de afdeling audit van PwC en werkte daarna nog enige tijd bij Hemingway Corporate Finance. Taekema komt uit een ondernemersgezin en wist al op jonge leeftijd dat hij zelf ooit ondernemer wilde worden. Eerst begon hij alsinterimmer, maar al gauw kwam Taekema erachter dat hij collega’s miste om kennis en kunde mee te delen. En zo werd het idee voor Fybe Finance geboren.


Lees ook: “Voordat je kunt groeien, moet je zorgen dat de basis op orde is” – Alain over financiële basis hygiëne in het mkb


Fractional CFO

Taekema startte Fybe destijds vanuit de gedachte dat bedrijven vaak een duidelijke behoefte hadden aan financiële ondersteuning, maar dat dat niet per se fulltime was. En dat is precies wat Fybe Finance biedt: een netwerk van 25 ervaren professionals die het management van bedrijven tijdelijk ondersteunt op financieel en fiscaal gebied waar en wanneer dat maar nodig is. Dat kunnen bijvoorbeeld business controllers en interim of fractional CFO’s zijn (een fractional CFO is een CFO die doorlopende ondersteuning biedt op flexibele basis, terwijl een interim CFO vaak betrokken is bij urgente situaties, redactie). Het liefst bedienen ze bij Fybe bedrijven waar de finance-organisatie nog niet of nauwelijks is opgetuigd of waar die nog in de kinderschoenen staat. Die zetten ze dan op en zo hopen ze voor langere tijd verbonden te blijven aan die ondernemingen en/of aan de desbetreffende ondernemers.

Taekema: ‘Binnen Fybe zijn we zelf ook allemaal ondernemer. We zijn zelf verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de business en we zijn zelf ook verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten. Maar tegelijkertijd helpenwe elkaar ook wel bij opdrachten en we spelen elkaar de bal toe. Dit doen we vanuit de gedachte dat je samen meer bereikt dan in je eentje. Dat is de kracht van het Fybe-netwerk. Het is door de manier waarop we georganiseerd zijn en de kennis en kunde die we met elkaar delen, dat we echt iets met z’n allen doen. Verder is onze kracht dat we flexibel zijn en dat we meedenken met onze opdrachtgevers.’


Lees ook: 5x waarom Finance as a Service de uitdagingen van het mkb, start- en scale-ups oplost


Financiële ondersteuning

Daarin verschilt Fybe volgens Taekema ook wezenlijk van het klassieke bemiddelingsmodel dat detacheerders en consultantshanteren, waarbij je een groep salesmensen hebt die de opdrachten binnenhalen en die de opdrachten vervolgens weer neerleggen bij de mensen die de opdrachten moeten uitvoeren. Taekema: ‘Als Fybers zitten we er veel dichter op, omdat we in direct contact staan met de top van de bedrijven waarvoor we werken en daarbij direct naast de CEO of de DGA staan. Er zit niet nog een laag tussen.’

Wat ze ook in huis hebben bij Fybe Finance is specialistische kennis op het gebied van M&A. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om financial en tax due diligence en het fiscaal structureren van een transactie. ‘Dat betekent dus niet dat we een verkoper en potentiële kopers samenbrengen tijdens een proces, maar wel dat we vaak voorafgaand aan een deal betrokken zijn en dat we ook financiële en fiscale ondersteuning kunnen bieden tijdens een deal’, zegt Taekema. Dat is voor Fybe interessant, omdat bijvoorbeeld de (middel-)grote accountancykantoren dat soort ondersteuning eigenlijk helemaal niet bieden voor het MKB. ‘Daar zie je dat ze eigenlijk alleen maar van de ene naar de andere deal rennen, omdat dat commercieel interessanter is, waardoor veel waardevolle kennis verloren gaat die in een deal wordt opgedaan. Ze leveren daarna hooguit misschien nog wat consultancy’, stelt Taekema.


Lees ook: Wanneer begin je met het professionaliseren van de finance functie en hoe doe je dit?


Meeliften

Verder blijft Fybe als er eenmaal een deal is gedaan, vaak betrokken bij het integreren van acquisities. Daarbij gaat het om het zogeheten post merger- of post deal-proces. Taekema: ‘Als het ergens vaak misgaat, dan is het bij het integreren van een overname. De business controllers en CFO’s die wij in huis hebben, vinden het juist interessant om daarbij betrokken te blijven en ook mee te helpen met het realiseren van de doelstellingen die er voorafgaand waren aan de overname.’ Daar wordt volgens hem vaak te weinig aandacht aan besteed, waardoor de synergievoordelen van zo’n overname al snel wegvallen. ‘Wij liften juist graag mee op de toekomstige groei van zo’n portefeuille-onderneming door ook de integratie op ons te nemen’, zegt Taekema.

Wat ze ook mooi vinden bij Fybe, is om betrokken te zijn bij nog jonge bedrijven die van start-up naar scale-up doorgroeien. Lex Pluijmers, business developer bij Fybe: ‘Wij hebben als Fybe ook de expertise in huis om de processen op finance gebied opnieuw in te richten bij organisaties die ineens heel snel doorgroeien van bijvoorbeeld 30 naar 70 mensen. En daar de financiële rapportages op af te stemmen.’

Gerelateerde verhalen

  • Banner blog Tom Overwijn (parttime CFO Maatbeveiliging)
    Pionieren in de wereld van zelfstandig ondernemen: Parttime CFO en financieel strateeg Tom Overwijn
  • Administratie op orde
    Administratie op orde: waarom het belangrijk is en hoe je dat doet
  • Welke impact hebben de verkiezingen op zzp'ers - uitgelicht 1
    Een nieuw politiek landschap: Welke impact hebben de verkiezingen op zzp’ers?