• Flexibiliteit van interim en de kennis van een groep

  • De business partners van het MKB

  • De finance oplossing zonder bemiddelingsfee

Martin Hoogerbrugge

Finance Director | Business Controller

Martin Hoogerbrugge

“Als Senior Financial bied ik diepgaande expertise in het optimaliseren van financiële processen en het ontwikkelen van strategische financiële plannen die bijdragen aan de algehele bedrijfsresultaten. Met een focus op efficiëntie, nauwkeurigheid en strategische besluitvorming, werk ik nauw samen met afdelingen om waardevolle inzichten te bieden en de financiële gezondheid van de organisatie te waarborgen.”

In het kort over Martin

  • Ervaren all round finance professional
  • Integer, loyaal en een echte team player
  • Weet financiële resultaten “te vertalen” voor non-financials

Expertise

Strategie:

  • Strategische financiële sturing; ik ontwikkel financiële strategieën die aansluiten op de bedrijfsdoelstellingen en stuur de organisatie naar een duurzame groei
  • Business Partner; als strategisch adviseur werk ik proactief samen met de diverse afdelingen Sales, Operations, HR en IT om de bedrijfsstrategieën te ondersteunen
  • Sparringpartner voor diverse interne en/of externe stakeholders

Business Control

  • Management rapportages
  • Budget & Forecast
  • Working capital management
  • Analyseren resultaten
  • KPI & dashboards
  • Subsidie trajecten

Financial Control

  • Optimalisatie bedrijfskritische en financiële processen
  • Coördinatie externe accountantscontrole
  • Opstellen jaarrekeningen
  • Consolidaties

Branches

  • Non for Profit (Sport)
  • Projectorganisatie (Vastgoed|Design & Build)
  • Family Office
  • IT
  • Financiële dienstverlening
Martin Hoogerbrugge

Opdrachten

Martin is sinds september 2024 partner bij FYBE. Bekijk zijn werkverleden en opgedane ervaring.

  • Eindverantwoordelijk voor alle financiële processen (business planning, budgettering & forecasting, financiële analyses, Rapportages en verantwoordingsprocessen inclusief de accountantscontrole) en de interne bedrijfsvoering (HR, IT en juridische zaken) van de stichting.
  • Het mede ontwerpen en ten uitvoer brengen van de financiële en commerciële strategie samen met het management team.
  • Sparringpartner voor de Raad van Toezicht.
  • Leiding geven aan de 2 collega’s in mijn team.
  • Sinds mijn aanstelling heb ik:
    • Rapportage cyclus opgesteld door middel van geautomatiseerde management rapportages.
    • De interne controle verder uitgebouwd en onderdeel gemaakt van de rapportage cyclus.
    • HR en juridische zaken processen gestandaardiseerd en gemoderniseerd
  • Het mede ontwerpen en ten uitvoer brengen van de commerciële en financiële strategie samen met het Management Team.
  • Ondersteuning van de bedrijfsvoering door strategische doelen te vertalen naar financiële en operationele doelen en ondersteuning van het bedrijf om ervoor te zorgen dat het strategische plan wordt behaald.
  • Businessplanning, budgettering, forecasting en prestatiebeoordeling van projecten, zowel individueel als voor Tetris als organisatie.
  • Het verbeteren van het financiële bewustzijn bij o.a. projectmanagers, door middel van het creëren van tools zoals project rapportages en financiële analyses voor tenders.
  • Het verbeteren van de werkkapitaalpositie.
  • Het maandafsluitingsproces en de jaarlijkse audit.
  • Ondersteuning van de EMEA finance-organisatie bij het verkrijgen van financieel inzicht in Tétris BeNeLux.
  • Het verhogen van de volwassenheid van de financiële functie, dit omvatte het harmoniseren van processen en rapporten in een complexe structuur van 74 verschillende entiteiten binnen de groep.
  • Leiding geven aan 2 collega’s in het financiële team.
  • Het digitaliseren van rapportages: de overgang van een niet-accounting rapportagesysteem naar een ERP-systeem.
  • Ik heb een nieuw rapportageformaat ontworpen en gebouwd, wat de nauwkeurigheid van rapportage verhoogde (één bron van waarheid) en de snelheid van rapportage verhoogde (om bedrijfscycli beter te ondersteunen).
  • Compliance officer met betrekking tot de AFSL-licentie en gerelateerde rapportage- en auditvereisten.
  • Het leiden van de financiële afdeling en het stellen van doelen en doelstellingen voor de afdeling.
  • De productie en analyse van alle periodieke financiële rapporten voor zowel management- als wettelijke rapportagevereisten.
  • Beheerde en bereidde jaarlijkse budgetten voor en onderhield periodiek contact met budgeteigenaren in het bedrijf.
  • Voldeed voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf aan de deadline voor wettelijke rapportage in mijn eerste jaar als auditleider.
  • Ik was de businesspartner van een scale-up binnen de Interactive organisatie. Deze scale-up groeide van $6 miljoen naar $30 miljoen omzet tijdens mijn tijd als businesspartner.
  • Creëerde een maandelijks rapportageproces voor elke bedrijfseenheid op basis van het proces dat ik voor de scale-up had gemaakt (zie hierboven).
  • Initieerde en voerde procesverbeteringen uit en kon de maandelijkse rapportagetijd met 75% verkorten.
  • Leidde Finance door een ERP-implementatie.
  • Leidde een team van 7 collega’s op het gebied van Finance,
  • Salarisadministratie, Debiteuren- en Crediteuren beheer
  • Stakeholdermanagement voor zowel interne als externe belanghebbenden.
  • Relatiemanager voor zakelijke klanten.
  • Beheerde het maandelijkse/kwartaalafsluitingsproces, de voorbereiding van de maandelijkse/kwartaalbalans, aansluitingen van de grootboekrekening en rapportage.
  • Beheerde verschillende belanghebbenden in het financiële boekhoud- en rapportageproces.
  • Voltooide jaarlijkse wettelijke rapportage.
  • Beheerde de vennootschapsbelasting en inkomstenbelastingaangiften voor klanten.
  • Beheerde en coachte een team van 5 (senior) assistent-accountants.
  • Verantwoordelijk voor business development met de focus op de BDO Online Accounting-tool.
  • Succesvol afgeronde interim-opdracht bij een genoteerd nationaal netwerk van apotheken, waarbij 300 entiteiten werden geconsolideerd in de BDO Online Accounting-tool.